Grote merken zoals Apple, Google en Samsung ken je vast wel. Bij deze grote merken herken je meteen welke producten of diensten van wie zijn. Dit komt omdat deze merken een sterke branding hebben gecreëerd door de loop van de jaren heen. Maar ook voor jou kan branding belangrijk zijn, daarom vertellen we je hier vier redenen waarom branding zo belangrijk is.
Onderscheiding tussen jou en je concurrenten
Door een duidelijke brand te hebben, onderscheid je je van je concurrenten. Door middel van de branding kan jij laten zien wat jouw bedrijf zo uniek maakt. Het is namelijk steeds lastiger om te verschillen in alleen prijs of zelfs producten. Daarom kan een
onwijs mooie branding het verschil maken.
Emotionele connectie
Denk eens aan de Efteling, krijg je een blij gevoel als je daar aan denkt? Met branding kan je namelijk een emotionele connectie leggen met de klant. Voor de ene persoon kan een branding die heel minimalistisch is erg aanspreken, terwijl de andere persoon liever een branding heeft met veel spannende dingen. Door deze emotionele connectie zal een klant eerder voor jouw merk kiezen als het merk van een ander.
Herkenning en vertrouwen
Bij een goede branding is consistentie essentieel. Door deze consistentie zullen klanten in één oogopslag zien dat iets afkomstig is van jouw merk. Omdat mensen je zullen gaan herkennen, zul je ook meer gaan opvallen en zal er meer vertrouwen ontstaan voor jouw merk. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om een aankoop bij jou te doen als de concurrent.
Duidelijkheid
Ook voor jezelf en eventueel je team is een goede branding belangrijk. Wanneer je een duidelijke strategie hebt achter je branding, zul je merken dat je makkelijker gefocust kan blijven op wat jouw doelen en kernwaarden zijn. Zo kan je je blijven richten op de juiste doelgroep en wat zij van jou verwachten. Vaak kan een brandbook ook goed van pas komen om je aan deze richtlijnen te houden
Branding gebeurd overal om je heen, je kent zelf waarschijnlijk ook genoeg merken. Daarom weet je hoe belangrijk het is om een goede branding te hebben. Zo onderscheid het je van je concurrenten, creëer je een emotionele connectie met de klanten, ontstaat er herkenning en wek je vertrouwen. Ook is het voor jou en je team handig om een duidelijke branding te hebben, zodat jullie de juiste doelgroep blijven aanspreken en consistent blijven.