Hoe SEO jou helpt naar een goede ranking in Google
SEO, het klinkt je vast niet onbekend in de oren. Maar wat is het nu precies en hoe kan draagt het bij aan een goede rankingpositie in zoekmachines? SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het doel van zoekmachineoptimalisatie is bezoekers naar jouw kanalen leiden. Bezoekers komen naar jouw website als ze die simpelweg […]

SEO, het klinkt je vast niet onbekend in de oren. Maar wat is het nu precies en hoe kan draagt het bij aan een goede rankingpositie in zoekmachines? SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het doel van zoekmachineoptimalisatie is bezoekers naar jouw kanalen leiden. Bezoekers komen naar jouw website als ze die simpelweg vinden. Hoe dan? Door jouw kanalen vindbaar te maken op basis van de juiste zoekwoorden. Onderzoek naar zoekwoorden die aansluiten op de vraag van jouw potentiele klant is hiervoor de basis.

SEO zoekwoorden bepalen

Online zijn diverse tools te vinden die jou helpen bij onderzoek naar zoekwoorden en het selecteren van de juiste zoektermen. Je zoekt naar termen of groepen termen die in relatie staan tot jouw producten of diensten. De tool jou welke zoektermen het meest relevant zijn voor jouw organisatie. De relevantste zoektermen voor jouw producten of diensten is één, vervolgens is zoekwoorddichtheid van belang.

Zoekwoorddichtheid

Zoekwoorddichtheid geeft in een percentage aan hoeveel zoektermen of zoektermcombinaties op een pagina voorkomen, in verhouding met het totaal aantal woorden op de pagina. Op basis van de zoekwoorddichtheid bepaald een zoekmachine waar de pagina inhoudelijk over gaat en welke ranking deze krijgt in de zoekmachine. Een normaal percentage voor zoekwoorddichtheid is 2% tot 4%. Ter illustratie, acht keer de zoekterm ‘’Search Engine Optimization’’ op een pagina met in totaal vijfhonderd woorden geeft een zoekwoorddichtheid van 2,4%.

Trends

Gericht zoekwoord bepalen en daarbij rekening houden met de zoekwoorddichtheid zijn een goede basis voor een optimale zoekwoordenoptimalisatie. Zoals met alles in deze wereld staat ook dit aspect van de marketing niet stil in zijn ontwikkeling. Versterk jouw strategie door in te spelen op de nieuwe trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Voice Search, lokale zoekmachineoptimalisatie en nieuwe vormen van gestructureerde data zijn enkele trends voor 2020 om je in te verdiepen. Even goed zoeken in de zoekmachines en je vindt nog veel meer trends. Zo versterk jij jouw SEO strategie en staat niets jou meer in de weg om met jouw producten of diensten te shinen op de bovenste plaatsen in de zoekmachines.